Clicky

Campagne nieuwe én jonge inwoners

Copyright Omroep Zuidplas

De gemeente start na de herfstvakantie een beeldcampagne voor het werven van nieuwe (jonge) inwoners in het digitaal inwonerspanel Zuidplas. 

Het huidige inwonerspanel kan wel wat meer jonge deelnemers gebruiken, die zijn namelijk in de minderheid. Nu is het mogelijk om al vanaf 16 jaar lid te worden. Het huidige panel bestaat uit ruim 600 inwoners. Als het aan de gemeente ligt, mag het panel uitbreiden naar minstens 800 inwoners, liefst meer.

Hoe werkt het panel?
In het digitaal inwonerspanel blijven de deelnemers anoniem. Alle contacten verlopen digitaal. Wie lid wil worden, stuurt een e-mail naar inwonerspanelzuidplas@duomarketresearch.nl. De gemeente heeft voor het opzetten van het panel, de onderzoeken ( dit zijn de vragenlijsten) en rapportages een bureau ingeschakeld die daar veel ervaring mee heeft. Het bureau heet Duo Market Research. De panelleden melden zich aan, krijgen een inlog en daarmee toegang tot een persoonlijke internetpagina. Bij een onderzoek krijgen de panelleden daar een melding/uitnodiging van. Ieder panellid is vrij om mee te doen aan de onderzoeken die de gemeente aanbiedt. Het is dus niet verplicht. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de interesse.

Waarom een digitaal inwonerpanel?
In een digitaal inwonerspanel wil de gemeente de mening peilen van een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de inwoners. De gemeente zal een paar keer een onderzoek aan het panel voorleggen. Voor de inwoners zelf biedt het digitale panel het gemak om 24/7 op elk willekeurig moment en plaats onafhankelijk vragen te beantwoorden. Het ene onderzoek kan 10 vragenbevatten, een ander onderzoek weer 25 vragen.

Internet is natuurlijk wel vereist. De uitkomst deelt de gemeente eerst met het panel en wat de gemeente ermee doet. De uitkomst gebruikt de gemeente bij het maken van voorstellen. Ook op www.zuidplas.nl kan iedereen de onderzoeken met de resultaten raadplegen.

Campagnemiddelen
De gemeente heeft een aantal beelden laten ontwikkelen die op posters, flyers en visitekaartjes zijn gedrukt. Die posters hangen in sportkantines, middelbare scholen, dorpshuizen en horeca. Ook via de website en sociale media krijgt de campagne een gezicht en nodigt de gemeente zoveel mogelijk inwoners uit om te participeren..

Wethouder Rik van Woudenberg (portefeuille inwoner- en ondernemerparticipatie): “Jongeren zijn de toekomst, de gemeente wil graag hun mening weten zodat de juiste besluiten genomen worden voor die toekomst.”