Clicky

D66-onderwijswoordvoerder Paul van Meenen op werkbezoek bij Comenius Nieuwerkerk

Copyright Omroep Zuidplas

De scholen zijn begonnen in het nieuwe kalenderjaar, en voor Kamerleden breken de laatste dagen van het kerstreces aan.

Die combinatie zorgde ervoor dat D66-kamerlid Paul van Meenen op donderdagmorgen 11 januari 2018 een werkbezoek kon brengen aan het Comenius College in Nieuwerkerk aan den IJssel, een relatief kleine school voor mavo/pre-havo/havo/vwo met zo’n 450 leerlingen. Een nuttig bezoek van de politicus die meer geld en minder lesuren wil voor docenten, en ook minder regels uit Den Haag en minder bestuur in de klassen.

Regelmatig stelt Van Meenen zich op de hoogte van de ontwikkelingen op scholen, om met kennis van zaken het woord te kunnen blijven voeren over onderwijs namens zijn fractie. Zo bezocht hij deze week ook ROC Mondriaan in Den Haag en een basisschool in Leiden.

Nieuwe muur
De volksvertegenwoordiger werd in Nieuwerkerk ontvangen door de algemene directie van het Comenius College en de vestigingsleiding, die hem informeerden over het profiel van de scholengemeenschap, het nieuwe schoolplan en de sterke punten van de vestiging: pre-havo, versterkt Engels: Anglia en Cambridge, en Tech+. De vestigingsleiding streeft ernaar docenten meer eigenaar te maken van hun werk, en heeft daarom functies als leerjaarcoördinator afgeschaft. Dit heeft een positief effect op de rolopvatting van de leraren, vertelde vestigingsdirecteur Bas Visser. Ook past het team van de vestiging sinds het begin van het schooljaar de principes van stichting LeerKracht toe, wat duidelijk werd uit whiteboards in de personeelskamer met doelen en successen.
Tijdens een rondleiding door het schoolgebouw werd natuurlijk even stilgestaan en geposeerd bij de nieuwe kleurrijke hoge achterwand in de hal, die een vrolijk decor vormt voor de onderwijsactiviteiten.

Gesprek met leerlingen
Niet alleen de personeelskamer werd door Van Meenen bezocht, maar ook een aantal leslokalen waarin nieuwe ontwikkelingen werden getoond, zoals technologie-onderwijs en zelfstandig leren in gemengde groepen van havo- en vwo-leerlingen.
Verder had de D66’er een gesprek met vier (van de dertien) leerlingen uit leerjaar 3 die al zo ver zijn met Engels dat ze dit jaar centraal schriftelijk eindexamen willen doen, als hun overige resultaten gunstig genoeg zijn. De leerlingen Robin, Giorgio, Lorenzo en Martijn kozen het Angliaprogramma omdat ze hopen later bij hun baan een voorsprong te hebben met hun beheersing van het Engels. Ook maken ze tijdens vakanties makkelijker vrienden dankzij hun Engelse taalvaardigheid. 
Hun docente Engels en de projectmanager op Comenius voor Anglia en Cambridge Engels vertelden de D66’er dat ze steeds zoeken naar nieuwe uitdagingen en een hoger niveau om Engels te leren.
Aan de orde komt ook dat er wat knelpunten gesignaleerd worden bij het vervroegd afnemen van examens. Het landelijk systeem is hier namelijk nog niet op ingericht. Paul van Meenen zegde toe dit mee terug te nemen naar Den Haag

‘De behoefte van de leerling centraal’
Aan het eind van het werkbezoek stelde Van Meenen dat het Comenius College Nieuwerkerk ‘een prachtige school is met een echte onderwijsatmosfeer’. Ook zei hij: ‘Er is duidelijk een zoektocht gaande om zoveel mogelijk ruimte te vinden voor de ontwikkeling van de leerlingen. Dat stimuleert me om me ervoor in te zetten om dit verder mogelijk te maken. Want niet het onderwijsstelsel of de examens moeten centraal staan, maar de behoefte van de leerlingen.’