Clicky

Christenen op de werkvloer

Copyright Omroep Zuidplas

Dat was het thema op een bijeenkomst van de jongeren SGP op vrijdagavond 8 juni 2018 waarvoor twee sprekers waren genodigd. Kees van der Staaij fractievoorzitter van de SGP in de Tweede Kamer en Wim Kerst, partner bij Ernst & Young.

Kees van der Staaij schetste voor zijn publiek hoe een willekeurige werkdag er bij hem uitzag. Een werkdag die ’s morgens om 10 uur in de Kamer begint en tot ’s avonds laat door kan lopen afhankelijk van wat er in de kamer speelt op dat moment. In zijn verhaal geeft hij aan dat niet alleen het geestelijke telt. Elk beroep telt en je mag niemand afschrijven zo zegt Van der Staaij. Na zo’n 20 jaar in de politiek hoeft hij niet meer zijn Christelijke identiteit aan te geven. Men weet in de politiek waar hij staat.

Voor Wim Kerst ligt dat toch wat genuanceerder. De wereld is hard. Christelijke identiteit omschrijft hij onder meer als goede werken doen vanuit een waar geloof en waarin de Liefde tot God centraal staat. Je moet dat uitstralen. Hij geeft ook aan dat het keuzes maken betekent en dat is als je gearriveerd bent gemakkelijker dan aan het begin van een carrière.

Een slogan op de banners luidt: Economie van genoeg. Dat maakte wat los en bracht het gesprek op duurzaamheid. Een modern begrip maar vele jaren geleden (en nog) werd dat ook goed rentmeesterschap genoemd. En dan gaat het om eerlijke handel. Onderwerpen als hulpbronnen uitputten, wegwerpeconomie, alternatieve energie en ook de elektrische auto passeren in de discussie.

Een interessante opmerking in het gesprek die te denken geeft was van verslaving aan fossiele energie naar verslaving aan elektriciteit. In ieder geval onderwerpen waar nog veel over gesproken zal worden en die in zo’n kort moment niet uitgediept kunnen worden. Een ander onderwerp dat aangeraakt werd was of we geen doorgeslagen identiteitsstreven hebben in onze maatschappij.

Geen kant en klare antwoorden deze avond. Wel dingen die meer dan de moeite waard zijn om over na te denken. Op de vraag of er een advies voor de jongeren was kwam de boodschap: Kies een baan die bij je passie past.