Clicky

Digitale bereikbaarheid gemeente Zuidplas scoort matig

Copyright Omroep Zuidplas

Gemeente Zuidplas onderzoekt wat er mis is gegaan bij een mager resultaat in een onderzoek naar de digitale bereikbaarheid gemeenten.

De site Wijverdienenbeter heeft een onderzoek gedaan naar de reactietijd van 380 Nederlandse gemeenten. Dit is voor de vierde keer.

Als je naar de detailresultaten kijkt dan scoort Zuidplas onvoldoende. Dat staat feitelijk haaks op wat de gemeente Zuidplas nastreeft. Het blijft in dit soort onderzoeken gebaseerd op slecht 1 digitale brief altijd de vraag hoe dat komt. Is het structureel of incidenteel. Daar geeft het onderzoek geen antwoord op.

We hebben onze gemeente daarom om een reactie gevraagd:

'De gemeente Zuidplas wil een goede dienstverlening naar inwoners en ondernemers bieden, dat geldt ook voor de digitale dienstverlening. Een inwoner die twee maanden heeft moeten wachten op het antwoord van zijn of haar e-mail vinden wij dan ook onacceptabel. We doen onderzoek om te kijken of dit incidenteel is of vaker voorkomt. Met de uitkomst van dit onderzoek zijn wij goed in staat de dienstverlening op dit terrein te verbeteren.'

Het moge duidelijk zijn dat onze gemeente dit verder onderzoekt en dit antwoord past ook wel met de uitstraling die de gemeente Zuidplas beoogt. Maar het feit ligt er en van fouten kan men leren en beter worden.

De site Wijverdienenbeter meldt het volgende:
Het resultaat van het onderzoek van wijverdienenbeter vertelt dat van de 380 Nederlandse gemeenten slagen 143 (38 procent) er niet in e-mail van burgers op tijd te beantwoorden. Dit blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018. Aan het begin van de onderzoeksperiode van 4 maanden ontvingen alle gemeenten per e-mail (of webformulier) eenzelfde vraag. Gemeenten die na een maand nog niet hadden geantwoord (74 gemeenten) ontvingen dezelfde e-mail nogmaals. Aan het einde van de onderzoeksperiode van 4 maanden was van 24 gemeenten in het geheel geen antwoord ontvangen. De gemeenten werden voor het onderzoek benaderd door mystery-burger Eef van de Velden. Er zijn zowel veel mannen als vrouwen die Eef als voornaam hebben. 150 gemeenten (39 procent) gebruikten een niet sekse-neutrale aanhef maar doet een gokje of Eef een man of een vrouw is.

Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden moet deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord worden.

Er is ook goed nieuws!
De opmars van de webformulieren, ten koste van bereikbaarheid per e-mail, lijkt te zijn gestopt. Nog steeds zijn 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar per e-mail maar dit is een daling van 22 procent naar 20 procent ten opzichte van 2017. Ook het aantal gemeenten wat vraagt om onnodige informatie (meestal in een formulier) neemt af, van 17 procent in 2017 naar 15 procent dit jaar.