Clicky

Blog voorzitter

Bestuursvoorzitter Herman van Niedek houdt op deze pagina een blog bij over de nieuwste ontwikkelingen binnen Omroep Zuidplas

BLOG 1, 14-07-2017:
Het zal heel veel mensen niet ontgaan zijn dat er zwaar weer was voor de Omroep Zuidplas. Na veel inspannend werk is door vrijwilligers van de omroep, maar ook mensen van meerdere andere omroepen weer een situatie waarin de we vooral technische zaken hersteld en onder controle hebben. Niemand zal ontkennen dat er schade is die nog de nodige tijd zal vergen om volledig uit te wissen. In een proces waarin alle zeilen bijgezet moeten worden en er ook op de man gespeeld wordt zijn er momenten van zwakte waarin gereageerd wordt waar misschien het zwijgen beter op zijn plaats was. Jammer, maar misschien ook wel een beetje menselijk.

De hiaten zitten vooral in het nieuwssegment. Er wordt hard aan gewerkt om informatielijnen te herstellen en te optimaliseren. Maar ook om de journalistieke benadering wat bij te stellen. Een lezer gaf een reactie dat men het nieuws wil horen dat je bij de kapper of bij de supermarkt besproken wordt. En zijn opmerking is raak. Dan ligt er wel de vraag wat daar besproken wordt. Het vluchtige 24 uurs nieuws of nog een stap verder? Gaat het gesprek al niet al snel verder naar de gevolgen achter zo’n incident bijvoorbeeld? Er wordt nagedacht over wat men dan met een mooi woord content noemt. We zijn in gesprek met andere omroepen hoe zij dat organiseren. We hoeven het wiel gelukkig niet opnieuw uit te vinden. We zullen op een evenwichtig nieuwsaanbod uit moeten komen. We vangen signalen heus wel op. En de luisteraars, kijkers en lezers zijn verschillend in hun mening over het nieuws. Als we die vragen opgelost hebben, dan hebben we een beter profiel van medewerkers die we daarvoor nodig hebben. Misschien moet je daar een stage of een stukje extra training aan toe voegen. De tijd zal het leren.

Dat alles is iets meer dan nieuws vergaren en doorgeven. We zullen daar wat tijd voor nodig hebben. Problemen zoals bij Omroep Zuidplas zijn niet uniek. Er zijn meer vergelijkbare zaken. Daaruit is bekend dat het de nodige tijd zal kosten om de gaten die geslagen zijn te herstellen.

Het is natuurlijk niet het enige dat we moeten doen. Eerder dit jaar heb ik al eens geschreven dat we ook aan zaken als kwaliteit aandacht moeten besteden en nog veel meer. Op de site staat een meerjarenplan door mijn voorganger geschreven en vooral in hoofdstuk 2.6  kunt u lezen wat er allemaal te doen is.  En dat is best heel veel. We hebben in het bestuur al 2 nieuwe mensen: Sjors Fischer en Louis Bekker. We zijn bezig om de financiële administratie onder te brengen bij een professional. Maar om alles goed aan te pakken is er verder versteking nodig. Te beginnen bij een secretaris.

Maar bovenal draait de omroep op vrijwilligers die het werkelijke werk doen. Er zijn er op dit moment zo’n 80 vrijwilligers die ieder hun steentje bijdragen, maar we kunnen er nog best veel gebruiken. Er zijn nu 4 technische mensen, maar we zouden dat al zonder meer willen verdubbelen. Nerds, kennis sociale media, technische kennis van media, programmering, foto en video, noem maar op en mensen die in het journalistieke deel zouden willen werken. Daar liggen ook uitdagingen voor een vernieuwde aanpak.

Meld je aan als je interesse is gewekt en we vinden een passende taak!