Clicky

De Gospelsound column van 22 april 2018 Frank van der Wildt

In het omroep Zuidplas programma Gospelsound is vrijwel altijd een columnist te beluisteren. Zondag 22 april 2018 was dit Frank van der Wildt, een 26-jarige student uit Rotterdam Zevenkamp, die op dit moment als stagair verbonden is aan de Protestantse kerk in Nesselande. In zijn column sprak hij over 'Foutje, en nu?'

Het programma Gospelsound kun u elke zondagmiddag beluisteren via omroep Zuidplas van 12:00 - 13:00 uur en van 20:00 - 22:00 uur. Omdat Frank die weekend niet bij stem was vandaag de papieren versie die u hieronder kunt lezen.

Beste luisteraar,

Vandaag wil ik met jullie nadenken over het maken van fouten. Het zij kleine het zij grote fouten, dat maakt niet zoveel uit. Schaam jij je weleens voor iets wat je hebt gedaan? Voel jij je weleens schuldig nadat je weer eens niet hebt gedaan terwijl je zei dat je het wel zou doen? Ik in ieder geval wel…

In de Bijbel vinden we gelukkig verschillende personen die ook wel een aantal fouten hebben gemaakt.  Vandaag wil ik met jullie kijken naar Simson. Simson was een richter in Israël voordat er koningen waren. Simson had lang haar en was bijzonder sterk. Zijn ouders hadden van God gehoord dat Simson zijn haar niet geknipt mocht worden. Als dit wel gebeurde dan zou zijn kracht weg gaan en zou de Heer hem verlaten. Om een lang verhaal kort te maken, Simson werd verliefd op de verkeerde vrouw en vertelde zijn geheim wat ervoor zorgde dat zijn haar werd afgeknipt.

Op zichzelf is het al pijnlijk dat Simson zijn kracht verliest en dat God weg gaat maar hij werd daarna ook nog eens gevangengenomen en uitgelachen door het volk waarmee Israël in oorlog was. Soms lijken de gevolgen van een fout die we maken zo enorm dat we eraan onderdoor kunnen gaan. Soms kunnen we dingen doen waarvan God specifiek gezegd heeft dat we ze niet moeten doen. Simson deed dat ook. En hoe reageert Simson daar vervolgens op?

In richteren 16:28 lezen we:

Toen riep Simson tot de HEERE en zei: Heere, HEERE! Denk toch aan mij en maak mij toch alleen nog deze keer sterk, o God, zodat ik me met één slag op de Filistijnen kan wreken voor mijn twee ogen.

Simson geeft ons hier een voorbeeld voor hoe we mogen reageren als we weer eens een fout gemaakt hebben. Hij gaat naar de Enige die hem op dat moment echt kan helpen.

En dat gevoel van schaamte en schuld? Wat als dat juist in de weg staat om naar God toe te gaan? Wat als dat er juist voor zorgt dat we niet naar Hem toe durven gaan?

Romeinen 8 laat ons het volgende weten. 

"Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft Hij in dit bestaan met de zonde afgerekend."

Betekent dit dan dat we nooit meer zonde zullen doen? Helaas niet. Maar het betekent wel dat wanneer wij geloven in Jezus, wij geen schuld meer hebben. En dat is ook hoe het hoofdstuk begint: "dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld"

Ooh ja, en Simson, die riep naar God, en God antwoorde. En zo wil Hij ook jou helpen, ook, en misschien wel juist, als je een fout gemaakt hebt.

Een gezegende week.

 

Categorie: